3مه 2022 - چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند، اما افراد با وزن طبیعی نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. محققان دانشگاه لوند در سوئد دریافته اند که با اندازه گیری BMI به روشی جدید، می توان افراد لاغر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را شناسایی کرد. نویسندگان این مطالعه، تغییراتی را در متابولیسم گروهی از افراد لاغر یافته اند که مشابه با همان تغییرات متابولیکی مرتبط با چاقی است و می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

دیابت نوع 2 می تواند با یک سبک زندگی بی تحرک مرتبط باشد که به نوبه خود می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود اما تا 20 درصد از بیماران دیابت نوع 2 دارای وزن طبیعی هستند بنابراین شناسایی افراد لاغر در معرض خطر دیابت نوع 2، مهم است.

یک تیم بین المللی از محققان می خواستند بدانند که آیا می توان این افراد را با اندازه گیری سطوح برخی از متابولیت های مرتبط با متابولیسم شناسایی کرد.

دکتر فیلیپ اوتوسون، نویسنده ی راهبر این مطالعه که در Diabetes Care منتشر شده است، گفت: ما در این مطالعه، گروهی از افراد با BMI سالم را شناسایی کردیم که در متابولیسم خود دارای تغییرات متابولیکی مرتبط با چاقی بودند.

محققان سطوح 108 متابولیت مرتبط با دیابت را در نمونه های خون 7663 شرکت کننده در سه گروه مختلف مبتنی بر جمعیت در سوئد و ایتالیا اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان بر اساس BMI متابولیکی خود به پنج گروه مختلف تقسیم شدند. BMI متابولیکی این افراد پنج واحدبالاتر ازBMI یی بود که بیشتر بر اساس قد و وزن مورد بررسی قرار می گیرد. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در این گروه در مقایسه با افرادی با BMI آنها بر اساس وزن، قد و متابولیسم طبیعی بود، دو برابر بالاتر بود.

پرفسور Olle Melander، استاد پزشکی داخلی در دانشگاه لوند که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: ما امیدواریم که این تحقیقات برای شناسایی افراد دارای خطر پنهان ابتلا به این بیماری استفاده شود. اگر بتوانیم این افراد را قبل از شروع بیماری شناسایی کنیم، می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه را برای آنها آغاز کنیم. این کار به طور بالقوه می‌تواند باعث صرفه جویی مالی زیادی برای جامعه شود، زیرا دیابت نوع 2 اغلب منجر به انواع مختلفی از عوارض می شود.

محققان از روش‌های یادگیری ماشینی برای طبقه‌بندی شرکت‌کنندگان با پروفایل‌های متابولیکی متفاوت برای محاسبه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 استفاده کردند. این تیم سپس شرکت‌کنندگانی را که به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند- از شرکت کنندگان در مطالعه ی سرطان رژیم غذایی مالمو (MDC) که یک مطالعه ی مبتنی بر جمعیت در سوئد بود و برای مدت 20 سال ادامه داشت- پیگیری کردند. آنها گفتند: نتایج باید در گروه‌های دیگر تأیید شود، و همچنین مطالعات بیشتری برای بررسی تعداد بیشتری از متابولیت‌ها مورد نیاز است.

پرفسور فیلیپ اوتوسون گفت: بررسی BMI متابولیکی، می تواند به روش جدیدی برای غربالگری دیابت نوع 2 و برای شروع اقدامات پیشگیرانه برای افراد با وزن طبیعی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، تبدیل شود. استراتژی های کاهش وزن برای این گروه که ظاهرا نیاز به مداخلات جایگزین دارند، سودی نخواهد داشت. از دیدگاه بلندمدت، ممکن است بتوانیم داروهایی تولید کنیم که سطح برخی از متابولیت‌ها را در این افراد کاهش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-metabolic-bmi-diabetes-normal-weight-patients.html